Onderwijs

Ieder kind heeft recht op een creatieve ontwikkeling
Kinderen zijn onderzoekend en willen de wereld ontdekken. Beeldende lessen geven de mogelijkheid om de beleving van die wereld weer te geven. Tijdens de lessen kijken de kinderen samen naar de wereld om hen heen en naar werk van andere kunstenaars. Ze leren zo scherper waar te nemen en te verwoorden wat ze zien. Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag met een door kunstjuf of de leerkracht aangereikte opdracht. De lessen zijn procesgericht: het kind maakt eigen keuzes en bepaalt zelf hoe het kunstwerk eruit komt te zien. Het ontwikkelen van een eigen beeldtaal is het belangrijkste doel van de les.

Alle lessen en projecten gaan uit van de vier competenties (receptief vermogen, creërend vermogen, reflectief vermogen en analyserend vermogen), die omschreven zijn in de Culturele Ladekast. Voor de lessen en projecten lever ik lesbrieven, werkbladen en eventueel ook het materiaal.
Naast de bestaande projecten is er ook maatwerk mogelijk.

Op Cultuurstation van de gemeente Eindhoven en Artotheek van de gemeente Valkenswaard staan een aantal van mijn projecten:

Oerverven

Tijdens deze workshop gaan de kinderen experimenteren met natuurlijke materialen. Hoe krijg je kleur uit een rode kool? Kun je schilderen met bietjes of tekenen met bladgroen? De kinderen gaan het allemaal ontdekken, al zijn ze natuurlijk niet de eerste… Want al vanaf de prehistorie maken mensen schilderingen met natuurlijke materialen. Oer-verven dus!







Opgeruimd staat goed

Tijdens deze workshop gaan kinderen op pad in en rond de school op zoek naar schatten tussen de rommel die mensen hebben weggegooid. Met deze vondsten (en met het waardevol restmateriaal dat de kunstjuf heeft verzameld) gaan de kinderen prachtige hoeden maken. Daarna volgt een modeshow of een fotoshoot, waarin de kinderen zelf kunnen zien dat opgeruimd goed staat. 


Deze workshop kan ook worden ingezet als onderbouwactiviteit tijdens het project recycle-design.





Project Recycle-Design

Bij recycle-design ligt de nadruk op hergebruik. Een bestaand voorwerp krijgt daarmee een nieuwe functie: Koffiebekertjes worden een lamp, knuffelberen een stoel en sloophout wordt een tafel. Meer hergebruik betekent dat er minder materiaal nodig is voor nieuwe spullen. Duurzaamheid en milieubewustzijn zijn actuele thema's, die in dit project op speelse wijze worden opgepakt. De leerlingen maken tijdens dit project een ontwerpproces door. Via schetsen, materiaal- en functieonderzoek maken ze een eindwerkstuk van waardevol restmateriaal. 










Schetsboekproject Kijken, Doen en Durven

 In dit project starten kinderen met het maken van een eigen schetsboek. Kenmerkend van een schetsboek is niet het resultaat, maar de weg naar iets toe, het proces. Een schetsboek is uitermate geschikt om leerlingen vrij te laten denken. In een schetsboek kun je lekker oefenen, experimenteren en technieken en materialen uitproberen. Het is een plek om veilig fouten te mogen en durven maken. In een schetsboek wordt de creatieve groei, de ontwikkeling, het leerproces van een kind vastgelegd. Dit leerproces dient wel door de leerkracht, vanaf de zijlijn, gestuurd te worden.



Voor dit project neem ik dozen mee met materiaal waar kinderen naar hartenlust mee kunnen experimenten. Ieder groepje krijgt een doos. Aan de hand van korte opdrachten gaan de kinderen zelf ontdekken.

Wild Weefwerk

Tijdens deze workshop worden er kleurige weefsels gemaakt van gerecycled materiaal, zoals stroken oude kleding en stroken plastic zak. De leerlingen leren oude technieken als weven en knopen. Daarnaast maken zij kennis met het thema recyclen. Met het resultaat van het weven kunnen de kinderen samen de school of de omgeving verfraaien.